2014. augusztus 25., hétfő

Hogyan is megy?

A rajzterápia szinte kifogyhatatlan tárházából ki-ki saját tapasztalati alapján építkezhet. Számomra az egyik legfontosabb feladat a rajzolás/festés vagyis az alkotó tevékenység megszerettetése a résztvevőkkel. Mivel az alkotó tevékenység már önmagában stresszoldó, nyugtató és gyógyító hatású, így ha rendszeressé válik, máris öngyógyító tevékenységről beszélhetünk. Erre felhasználom az egyéni motivációkat/tehetséget/érdeklődést és változatos eszköztárat biztosítok, hogy mindenki megtalálja a neki legjobban megfelelő alkotási módot (ceruza, szén, toll, tusrajz, pasztell, akvarell, akril...). Az örömteli alkotásnál nem sok lélekemelőbb tevékenységet ismerek, főképpen, ha kiegészül önismereti módszerekkel és gyakorlatokkal. Ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy az alkotás, főleg gyermekeknél nem egy konkrét időpontban megkövetelhető tevékenység, így ha éppen nincs a rajzoláshoz kellő motiváció teremteni lehet vagy kihasználni az időt egy kis pihenésre, játékra.
Az alkotási folyamat alatt, és a feladatok között is jó alkalom nyílik a mélyebb beszélgetésekre, amelyben a gyerekek  az emelkedett hangulat és a közös élmények hatására nyitottakká és fogékonnyá válnak, így képesek olyan felismeréseket, önismereti kérdéseket vagy problémákat érinteni, átbeszélni és megoldani, amelyekkel  szembe egy hétköznapi pszichológus-páciens viszonyban ellenérzéseik támadhatnak. Így egymást és a műveket tanulmányozva az együtt tudunk haladni a gyógyító alkotás,  problémamegoldás és izgalmas önismeret útján. A kínálkozó lehetőségek közül igyekszem mindig a részvevőhöz leginkább illő, örömteli, ugyanakkor célravezető módszereket alkalmazni. Olyan feladatokat csinálunk, amihez kedvünk van, ami a gyerekek érdeklődési körébe tartozik, ugyanakkor mindig hagyunk időt a felmerülő témák átbeszélésére. Rendszeresen végzünk rajzelemzéshez szükséges gyakorlatokat, melyek segítségével folyamatosan  nyomon követhetővé válnak a belső folyamatok. Különböző témaköröket, érzéseket, gondolatokat beszélünk át, személyesítünk meg és próbáljuk képi alakba önteni közösen vagy egyénileg. Meséket olvasunk és rajzolunk le. Kipróbáljuk a rajzmeditáció módszereit. Dolgozunk különböző pozitív vagy negatív lelkiállapotok lerajzolásával, átbeszélésével. A negatív töltést kirajzoljuk magunkból és megsemmisítjük (összefirkáljuk, összetépjük) a pozitív élményeket, összesűrítjük, emlékezetünkbe véssük. A közvetlen hangulat felerősítése érdekében használjuk a kézzel rajzolás, maszatolás üdítő módszerét is, amely sok gyereknek segít az közvetlenebb kapcsolat kialakításában alkotó és alkotás között. A játékos megközelítés segíti az összebarátkozást, egymás megismerését, hiszen jó móka kézzel festeni és kicsit bepiszkolódni a munkától. Ugyanezen szempont miatt közösen is alkotunk. Játékos, rajzos feladatokkal színesítjük az élményeket. Használjuk a rajz-fogalom-képzettársítás módszereit. Ha rajzolási vágy és alkotás örömét megízleljük, nemsokára felébred a rajzolni tudás vágya. Ebben az esetben egyéni szint és igény alapján készségfejlesztő rajz-gyakorlatokat is folytatunk. Fejlesztjük a látást, erősítjük a koncentráció képességet, megismerkedünk az alapvető művészeti látásmódokkal. Kezdve a perspektíva megismertetésével, az árnyékolás, ecsetkezelés különböző technikáival, folyatva a látvány utáni rajzolással. Itt első sorban olyan tárgyakat használunk, amit az alkotni vágyó szeretne, nem erőltetjük az iskolai/szakköri rajzoktatásban megszokott tematikát.  Csendéleteket együtt alakítjuk ki, kedvenc tárgyainkból, játékainkból. Lehetőség szerint szabadban is alkotunk, tájképet, utcaképet. Ugyanakkor bármikor visszatérünk a  szabad rajzoláshoz, fantáziához, ha az igény változik. Emellett alkalmanként, ha megvan az érdeklődés belekóstolunk mások alkotásaiban, művészettörténetbe, képeket nézegetünk beszélgetünk a művészetről, esztétikáról, fejlesztjük a szépérzéket. Nem haladunk konkrét tematika szerint, csupán a következő óra témakörét tervezzük meg közösen, ugyanakkor aktuális óráinkat mindig a helyzet és a hangulat szüli.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése